Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Do regionů vyrazily další Lišky

Do regionů vyrazily další Lišky

11.8.2024

ČD nasadily do pravidelného provozu v Jihočeském kraji první RegioFoxy. Dočasně začaly jezdit na osobních vlacích mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi. Od nového grafikonu v prosinci bude cestující na jihu Čech vozit sedm RegioFoxů, které propojí Tábor, Písek a Strakonice. Lišky, jak se vozidlům přezdívá, už ale jezdí i v dalších regionech.

Do regionů vyrazily další Lišky

České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů, letos by jich do provozu mělo být uvedeno téměř 60. „Lišky se začínají ve větším množství konečně dostávat na koleje. Po úspěšném zajetí RegioFoxů na vytížené trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Bro-dem startujeme jejich provoz i v Jihočeském kraji. Jen letos nám má výrobce dodat 59 těchto mo-derních jednotek, které postupně zamíří na tratě v sedmi krajích po celé republice, sedm z nich bude nasazeno právě zde na jihu Čech,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. „Nové RegioFoxy představují další dílek skládanky letošní rekordní obnovy vlakové flotily Českých drah. Nasadíme do provozu zhruba 440 nových jednotlivých vozidel, na regionálních i dálkových tratích.“

Jeden slouží pro školení
Podle náměstka pro osobní dopravu Jiřího Ješety budou jezdit dva spojené RegioFoxy na trati z Veselí nad Lužnicí přes Třeboň do Českých Velenic. „Spoje nabídnou kapacitu 230 míst k sezení i prostor pro 16 jízdních kol. Třetí RegioFox poslouží ke školení dalších strojvedoucích a personálu a také jako provozní záloha kvůli nutné údržbě a pro případ nenadálých událostí. Po zprovoznění mostu u Červené nad Vltavou se se začátkem grafikonu 2024/25 všechny Regio-Foxy přesunou dle požadavku objednatele na trať Tábor – Písek – Ražice – Strakonice,“ doplnil Ješeta.
„Jsem přesvědčen, že tyto moderní vlaky výrazně zlepší komfort a kvalitu cestování pro Jihočechy i pro návštěvníky kraje. Na podzim 2023 jsme s Českými drahami podepsali smlouvu, takže jsme k nám dostali na elektrifikované tratě RegioPantery a tohle je další krok, který jsme si s ČD před-sevzali. Zajistíme tak, že na našich tratích budou jezdit nejmodernějšími vlaky,“ prohlásil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba s tím, že kraj platí za dopravní obslužnost víc než 1,9 miliardy korun ročně.

I do dalších regionů
Po dodání všech 106 RegioFoxů od výrobce budou postupně nasazovány do provozu na tratích v Jihočeském, Středočeském, Královéhradeckém, Pardubickém a v Plzeňském kraji, v Kraji Vy-sočina a také v Praze. Aktuálně jezdí devět RegioFoxů na Vysočině a dalších sedm je nasazeno na vlacích v objednávce Pardubického kraje. Od zahájení zkušebního provozu v srpnu 2023 jsou Lišky k vidění ve Středočeském kraji.   
Dopravce v Jihočeském kraji kromě RegioFoxů provozuje i dalších 14 moderních elektrických jednotek RegioPanter určených pro regionální dopravu. Dalších pět jihočeských dvouvozových Regio­Panterů druhé generace je již ve výrobě a  budou uvedeny do provozu na jihočeských tra-tích během letošního roku.  

Obnova na Vysočině
Významnou proměnou díky nasazení Lišek prochází vozidlový park také v sousedním Kraji Vy-sočina. Po červnovém schválení nového typu této jednotky sem zamířily jedny z prvních převza-tých vlaků a v regionu již obsluhují první z plánovaných spojů. Slavnostní předání nových moto-rových vlaků kraji a jeho obyvatelům a dokončení celé výměny regionálních vlaků na Vysočině se uskuteční v září. 
„V depu v Havlíčkově Brodě budeme mít celkem 16 nových jednotek RegioFox. Ty obslouží na Vysočině jednak trať z Havlíčkova Brodu do Ždírce nad Doubravou a dál do Pardubic a z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic. Společně s RegioPantery a motorovými vozy RegioSpider zajistí nové vlaky drtivou většinu výkonů v celém kraji. Vysočina tak má jeden z nejmodernějších vozidlových parků a také díky RegioNovám na dalších tratích jsou vlakové spoje v kraji prakticky stoprocentně přístupné cestujícím na vozíku,“ zdůraznil Krapinec. 

Šest v barvách PID
Na tratích ve Středočeském kraji vozí cestující šest RegioFoxů v barvách PID. Jednotky s čísly 004, 005, 008, 018, 019 a 020 se objevují na spojích na trati Rakovník – Beroun a Beroun – Rud-ná u Prahy – Praha. Pravidelný provoz Lišek navazuje na provoz zkušební, který ve Středočeském kraji začal loni a v červnu po schválení nového typu vlaků skončil. Do konce roku 2026 bude na tratě především v západní části kraje nasazeno celkem 38 nových RegioFoxů.
Lišky ve středních Čechách nahrazují dosluhující vozidla řad 809, 810 či 814. „Ve Středočeském kraji jsme ukončili zkušební provoz. Vozidla, která se mu podrobila, odjela do Polska k finálním úpravám podle schváleného typu a místo nich jsme aktuálně nasadili šest Lišek. Ty jezdí na trati z Prahy přes Rudnou u Prahy do Berouna a z Berouna do Rakovníka, kde se o ně starají v tamním depu,“ uvedl Ješeta. „Na tratě v regionu navíc kromě RegioFoxů v následujících letech nasadíme i osvědčené motorové vozy německé provenience Regio-Shuttle RS1, které v Česku provozujeme pod obchodním názvem RegioSpider. Zamíří jich sem 34.“   
Počátkem července byla rovněž dokončena modernizace regionálních vlaků v objednávce Pardu-bického kraje na trati Pardubice – Chrudim – Havlíčkův Brod, kde cestující nyní vozí sedm Regi-oFoxů. Pardubický kraj se tak spolu s Vysočinou stal jedním z premiantů provozu nových regio-nálních vlaků. Kromě Lišek se cestující v regionu mohou v následujících letech těšit na dodávku dalších moderních vlaků v podobě celkem osmi elektrických jednotek RegioPanter. Vozy řady 814 RegioNova se pořízením nových RegioFoxů prozatím přesunou na jiné tratě v kraji.  
Kontrolní den k dokončení modernizace vozidlového parku na trati Pardubice – Havlíčkův Brod za účasti zástupců Pardubického kraje včetně hejtmana Martina Netolického, ČD zastoupených náměstkem generálního ředitele pro osobní dopravu Jiřím Ješetou a za přítomnosti výrobce, spo-lečnosti Pesa, se uskutečnil 23. července v rámci jízdy zvláštního vlaku v úseku Pardubice cen-trum – Chrast u Chrudimi. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ETCS má už více než 400 vozidel Českých drahETCS má už více než 420 vozidel Českých drah

6.8.2024 - Příprava na výhradní provoz pod evropským zabezpečovacím systémem ETCS na vybraných koridorových tratích nepřetržitě pokračuje. České dráhy hodlají provozovat s ETCS od začátku roku 2025 přibližně 520 vozidel a jednotek.… »

Všechna ústecká Desira už vyrazila do provozu Všechna ústecká Desira už vyrazila do provozu

2.8.2024 - České dráhy nasadily do provozu všech šest bezbariérových motorových jednotek typu Desiro Classic. Cestující se s nimi mohou svézt na lince U8 Ústeckého kraje z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do… »

Zdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJetZdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJet

26.7.2024 - V rámci přípravy ComfortJetů do zkušebního provozu se na konci května s novými vlaky seznámili také zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Během prohlídky oceňovali… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika